Jesteś tutaj

Od 1 lipca 2020r. rejestracja operatora drona obowiązkowa

Obrazek użytkownika admin
Wysłane przez admin w wt., 11/02/2020 - 14:12

"W Polsce jest ponad 100 tys. dronów. Ich użytkowników czekają duże zmiany, ponieważ od lipca wszyscy, którzy chcieliby latać dronem, również takim kupionym w markecie, będą podlegali obowiązkowej rejestracji. Będą musieli też przejść szkolenie, np. on-line. O zmianach w prawie dla bezzałogwców mówią Magdalena Ostrihansky i Maciej Szmigiero..."

Przeczytaj cały artykuł na stronie Prawo.pl: https://www.prawo.pl/biznes/pilot-drona-musi-sie-przeszkolic-i-zarejstro...

Najciekawszy jest chyba ten cytat: "Maciej Szmigiero: Wydane obecnie świadectwa kwalifikacji będą musiały zostać przekonwertowane na certyfikaty kompetencji pilota bezzałogowego statku powietrznego. Dotyczy to przede wszystkim świadectw kwalifikacji uprawniających do latania w tak zwanym VLOSie (czyli w zasięgu wzroku operatora), których mamy zdecydowanie najwięcej. Wydaje mi się, że świadectwa zostaną przekonwertowane na certyfikaty uprawniające do wykonywania operacji w kategorii otwartej (podkategorii A2), choć na obecnym etapie nie jest to chyba jeszcze przesądzone. Obecnie używane świadectwa, jeśli nie zostaną poddane konwersji (nie każdy operator musi być tym zainteresowany) utrzymają swoją ważność do 1 lipca 2021 r. Jeśli jednak operator będzie chciał przekonwertowania jego uprawnień – właściwe organy w państwach członkowskich muszą to zrobić do tej daty."

"Już wkrótce na właścicieli dronów zostaną nałożone nowe obowiązki. Każdy bezzałogowy statek powietrzny trzeba będzie zarejestrować, zmienią się także sposoby nabywania uprawnień pozwalających na jego użytkowanie. To skutek nowych przepisów unijnych, mających na celu podniesienie bezpieczeństwa." https://www.tvp.info/46788991/drony-do-rejestracji-powstanie-baza-operat...

Dziś odpowiemy na pytanie, dlaczego już nie polatasz dronem po 1 lipca 2020 roku, opowiemy o nowym prawie lotniczym i powiemy Ci co zrobić aby móc latać!!

Dziś skupimy się na lotach amatorskich i rekreacyjnych, a więc takich, które wykonujecie bez Świadectwa Kwalifikacji, chociaż i o samych ŚK też powiemy.

Ale nowe prawo lotnicze to nie tylko nowe obowiązki, ale też nowe przywileje, spośród których najważniejszym jest możliwość latania na takich samych zasadach w całej Unii Europejskiej!

Zajmiemy się punktami:
1. Jakie są obowiązki pilota UAVO wchodzące 1 lipca, bez których nie będzie możliwe latanie dronami
2. Omówimy nowe szkolenia, które będą obowiązywały a które będą organizowane przez Urząd Lotnictwa Cywilnego (ULC), oraz egzaminy online.
3. Omówimy w jakich przypadkach można latać dronem bez żadnych formalności (bez rejestracji, szkolenia i egzaminu)
4. Omówimy kategorie dronów:
Kategoria C0 - dron do 250 g
Kategoria C1 - dron do 900 g
Kategoria C2 - dron do 4 kg
Kategoria C4 - dron do 25 kg
5. Opiszemy jak się przygotować do nowych przepisów i podamy termin obowiązywania (1 lipca 2020)
6. Omówimy kategorie i podkategorie lotów dronami (C1, C2, C3) czym się różnią i w jakich przypadkach będziecie latać w poszczególnych kategoriach.
7. Zastanowimy się jak będzie wyglądać szkolenie online, z którego będzie musiał korzystać praktycznie każdy pilot drona.
8. Minimalny wiek pilota to 16 lat, w Polsce 14 lat, powiemy dlaczego to takie ważne, aby też młodzi adepci uczyli się i zdobywali nowe hobby, jakim jest modelarstwo.
9. Omówimy wszystkie ograniczenia lotów, które będą Was obowiązywać przy lotach bez Świadectwa Kwalifikacji (nowa nazwa to Certyfikat Kompetencji).

10. Omówimy kontrolę funkcjonariuszy Policji, jak to będzie przebiegać i w jakich okolicznościach możecie być sprawdzani według nowych przepisów.
11. Loty zagraniczne to była dotychczas podróż po polu minowym, w każdym kraju obowiązywały inne przepisy, było dużo wyłączeń i zakazów. Powiemy dlaczego dla latających za granicą nowe przepisy to prawdziwe błogosłwieństwo.
12. Powiemy trochę więcej o nowej licencji (dotychczas nazywało się to Świadectwo Kwalifikacji ŚK, a po nowemu Certyfikat Kompetencji) i pokażemy jak taki dokument będzie wyglądał.
13. Powiemy parę słów o wyłączeniach z nowych obowiązków, które szczególnie dla młodych pilotów będą korzystne - stowarzyszenia i zrzeszenia.

Reportaż wraz z opisem pochodzi z YouTubowego kanału JestHyper

Ze względu na nadzwyczajną sytuację spowodowaną przez epidemię COVID-19 Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego zwrócił się z prośbą do Komisji Europejskiej o zmianę daty stosowania rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2019/947 z dnia 24 maja 2019 r. w sprawie przepisów i procedur dotyczących eksploatacji bezzałogowych statków powietrznych.

Komisja Europejska uwzględniła prośbę Polski i większości państw Unii Europejskiej. Termin stosowania przepisów, które zgodnie z art. 23 ww. rozporządzenia miały być stosowane od 1 lipca 2020 r., został przesunięty o 6 miesięcy, co oznacza, że zaczną one obowiązywać od 1 stycznia 2021 roku.

Jednocześnie pragniemy przypomnieć, że do czasu obowiązywania nowych przepisów europejskich, operatorów bezzałogowych statków powietrznych obowiązują przepisy krajowe.

Źródło informacji: https://ulc.gov.pl/pl/aktualnosci/5002-przesuniecie-daty-wejscia-w-zycie...

"Dziś porozmawiamy o nowych przepisach dronowych UAVO, które co prawda zostały odroczone i wchodzą 1 stycznia 2021 roku, ale wprowadzają dużo nowości. Co się zmienia?"

Reportaż wraz z opisem pochodzi z YouTubowego kanału JestHyper

Dodaj komentarz

Filtered HTML

  • Adresy internetowe są automatycznie zamieniane w odnośniki, które można kliknąć.
  • Dozwolone znaczniki HTML: <a> <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • Znaki końca linii i akapitu dodawane są automatycznie.

Plain text

  • Znaczniki HTML niedozwolone.
  • Adresy internetowe są automatycznie zamieniane w odnośniki, które można kliknąć.
  • Znaki końca linii i akapitu dodawane są automatycznie.
To prevent automated spam submissions leave this field empty.