Jesteś tutaj

CHCESZ LATAĆ DRONEM? WYŚLIJ ZGŁOSZENIE!

Obrazek użytkownika Starneer
Wysłane przez Starneer w sob., 27/08/2016 - 12:06

CHCESZ LATAĆ DRONEM? WYŚLIJ ZGŁOSZENIE!

Zgłoszenie lotu dronem w warunkach VLOS (latanie w zasięgu wzroku) w strefie CTR i R

Łatwość dostępu do bezzałogowych statków powietrznych w postaci dronów i ich możliwości techniczne oraz szeroka skala zastosowania przekłada się na ich wzrastająca popularność w ostatnich latach. Stanowi to duże wyzwanie jeśli chodzi o poziom bezpieczeństwa operacji lotniczych nie tylko bezzałogowych statków powietrznych, ale również operacji załogowych statków powietrznych, które korzystają z tych samych przestrzeni.

Latać dronami można rekreacyjnie dla zabawy i sportu lub komercyjnie, ale w obu przypadkach warto posiadać odpowiednie umiejętności oraz zakupić ubezpieczenie OC. Potwierdzeniem takich umiejętności jest zdany egzamin UAVO (ang. Unmanned Aerial Vehicle Operator), czyli uzuskanie kwalifikacji na operatora bezzałogowego statku powietrznego. Są trzy podstawowe uprawnienia w ramach UAVO:

  • VLOS – Visual Line of Sight, czyli loty dronem w zasięgu wzroku,
  • BVLOS – Beyond Visual Line of Sight, czyli loty dronem poza zasięgiem wzroku,
  • INS – uprawnienia instruktorskie.

Innymi słowy wszystkie loty komercyjne związane ze świadczeniem usług (fotografia i nagrania wideo z powietrza, fotogrametria, mapowanie terenu, pomiary wykonywane z pokładu drona czy wszelkiego rodzaju monitoring obiektów z powietrza) wymagają posiadania świadectwa kwalifikacji UAVO. Co istotne: „komercyjny” nie oznacza „za pieniądze”. Komercyjne wykorzystanie to również przekazanie materiału za darmo firmie, która użyje go do własnych celów np. reklamowych.

Pomimo, że do lotów rekreacyjnych nie potrzeba takiego świadectwa kwalifikacji, to przy obecnym zaawansowaniu technicznym bezzałogowych statków powietrznych łatwo wykroczyć poza swoje umiejętności. Obserwując jedynie podgląd obrazu z kamery drona na urządzeniu mobilnym łatwo stracić go z oczu. Zatem ze względów bezpieczeństwa loty bezzałogowymi statkami powietrznymi muszą odbywać się poza strefami chronionymi:

  • CTR - strefa kontroli lotnisk,
  • MCTR  - strefa kontroli lotnisk wojskowych,
  • ATZ - strefa ruchu lotniskowego cywilnych lotnisk niekontrolowanych,
  • MATZ -strefa ruchu lotniskowego lotnisk wojskowych,
  • D - strefa niebezpieczna,
  • R - strefa o ruchu ograniczonym,
  • P – strefa o ruchu zakazanym.

Poza tymi strefami możesz latać nawet nie posiadając kwalifikacji UAVO, ale oczywiście trzeba zachować zdrowy rozsądek i odbywać dronem loty VLOS (w zasięgu wzroku). Nasuwają się pytania: Gdzie są te strefy chronione i niechronione? I jak je odnaleźć?

Najszybciej skorzystać z dwóch dostępnych w sieci map:

  • mapa pansa – oficjalna mapa stworzona przez Polską Agencję Żeglugi Powietrznej w skrócie PAŻP (ang. Polish Air Navigation Services Agency - PANSA) na potrzeby operatorów dronów planujących loty w srefie CTR. Zawiera ona jedynie przestrzenie kontrolowane z możliwością lotów po uzyskaniu zgody (pomarańczowe) i strefy zabronione (w kolorze czerwonym), więc jest bardzo przejrzysta. Wystarczy kliknąć na odpowiedni obszar, a na ekranie pokaże się informacja jaka to strefa CTR oraz link do formularza zgłoszenia chęci lotu. Dane są aktualizowane na bieżąco i są ważne do 3 godzin od chwili sprawdzenia.
  • mapa google – bardzo rozbudowana mapa zawierająca wiele rodzajów chronionych stref przestrzeni powietrznej takich jak: CTR, TMA, ATZ, MATZ, EPP, EPR, EPD, TSA, TRA, TFR, MRT, EA. Oczywiście można włączać i wyłączyć widoczność wyświetlanych stref, żeby uzyskać lepszą przejrzystość mapy. Dane są aktualizowane okresowo.

Jak już wiemy w jakiej strefie chronionej chcemy wykonywać lot (nawet jeżeli nie mamy świadectwa kwalifikacji UAVO), to trzeba postarać się o stosowne zezwolenia. Dla przykładu w Lublinie większość miasta w zasięgu strefy CTR (strefa kontroli lotniska Świdnik) i R (miasto powyżej 25 tys. mieszkańców). Oczywiście mogłoby być jeszcze gorzej (np. w Radomiu jest CTR, MATZ i ATZ w pobliżu), ale już strefa R i CTR wymaga podjęcia odpowiednich kroków prawnych, żeby móc latać legalnie bezzałogowcami.
Proponowana jest następująca procedura uzyskania zezwoleń:

  • wniosek do ULC - pozwolenie na lot w strefie R od Urzędu Lotnictwa Cywilnego(ustawowy czas odpowiedzi: do 30 dni; z reguły czas: do 7dni),
  • wniosek do Prezydenta Miasta - załączamy otrzymane pozwolenie od ULC i piszemy wniosek o zgodę, którą z ramienia Prezydenta Miasta udziela Wydział Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego danego miasta (czas odpowiedzi: od 2 do 5 dni),
  • wniosek do PAŻP - zgłaszamy prośbę do Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej o warunki lotów w CTR (czas odpowiedzi: do 3dni).

 

Więcej na: http://www.starneer.pl/wiedza/chcesz-latac-dronemwyslij-zgloszenie,2.html

Reklama